De Kracht van Contact in beeld

De Kracht van Contact

De Kracht van Contact in Social Media

Communicatie is in essentie - in tegenstelling tot marketing waarin eenrichtingsverkeer centraal staat - gericht op dialoog met je belangrijkste doelgroepen. Sociale media zijn hierin een waardevolle aanvulling in de middelenmix die een organisatie tot zijn beschikking heeft. Social media hebben klanten een groter aandeel gegeven in de communicatie met bedrijven. Hun (klant)ervaringen zijn direct voor iedereen zichtbaar (civil journalism) en ze hebben elkaar gevonden in communities op het web (interest groups). Door als bedrijf de juiste middelen in te zetten maak je je klant een onderdeel van je community (of sluit je je aan bij de bestaande community van je klant) en blijf je continu met hem in contact.

Downloads

Links

In-company trainingen sociale media

De Kracht van Contact kan uw medewerkers trainen in het strategisch inzetten van sociale media. Zij leren onder andere een eigen strategie te maken voor hun (en uw) belangrijkste doelgroepen en die uit te werken in een contentstrategie. Maar ook de rol van tevreden klanten komt aan bod, want zij zijn uitstekende ambassadeurs van uw product of dienst. Hoe faciliteer je hen om over uw product of dienst te praten op sociale media.


Acht tips over spreken met de media

Blogbericht geplaatst op 31-01-2014 door Zeauw! - Leon in categorie Ongecategoriseerd

Ben je expert op je vakgebied, maar heb je nog weinig ervaring met “de media”? Word je gebeld door een journalist en vraag je je af hoe je daarop moet en wil reageren? Kijk dan eens naar de volgende tips over spreken met de media, bedoeld voor professionals/wetenschappers bij reactieve mediacontacten.

1. Vraag goed door

Journalisten en redacteurs zijn routiniers, een telefoontje komt vaak snel ‘to the point.’ Daarom is het belangrijk dat je goed doorvraagt naar wat er precies van je wordt gevraagd. Vraag bijvoorbeeld naar: type medium (dagblad, tijschrift, radio, tv, etc), actuele aanleiding voor dit verzoek, gaat het om een telefonisch interview of een face-to-face gesprek, is er haast bij, is er een mogelijkheid tot doornemen van de concepttekst? Het is altijd mogelijk om even bedenktijd te vragen. Noteer de contactgegevens van de journalist en zeg dat je over tien minuten terugbelt. Neem dan bijvoorbeeld de volgende punten door.

2. De juiste afzender van de boodschap

Waarom komt de journalist/redacteur bij jou terecht? En ben jij de juiste boodschapper? Betreft het een politiek/bestuurlijke vraag, zijn er specialisten op dit vakgebied bij andere instellingen die deze vraag beter kunnen beantwoorden? Soms kan dit de juiste keuze zijn. Bij een doorverwijzing help je de journalist op een correcte manier en komt hij/zij de volgende keer wel bij jou terecht met de juiste vraag. Maar vaak genoeg ben jij wel de juiste persoon om mee te spreken. Wat is dan de volgende stap?

3. Formuleer een kernboodschap 

De journalist/redacteur ziet graag een aantal vragen beantwoord. Maar wat kun je zelf bereiken met dit mediaoptreden? Bekijk de vraag strategisch. Dient het een educatief doel? Zet je hiermee uw vakgebied en jezelf (meer) op de kaart? Een kernboodschap helpt je om dit doel te bereiken. Geef antwoord op de vraag, maar houdt je eigen boodschap steeds in gedachten. Een kernboodschap weerhoudt je er ook van om te speculeren.  

4. Wees specifiek en actueel

Het is wetenschappers eigen om onderwerpen van verschillende kanten te belichten en hier een genuanceerd antwoord op te geven. Vooral voor nieuwsmedia is het juist van belang om concreet te zijn en helder stelling te nemen. Spreek in korte zinnen, gebruik zo min mogelijk jargon, probeer in woordgebruik aan te sluiten bij de doelgroep van het programma/dagblad/etc. en gebruik actuele voorbeelden. 

5. Waar let je op bij een televisie- of radio-optreden

Spreek van te voren je optreden goed door de met de redacteur. Wie is de interviewer, zijn er mede-sprekers, welke vragen komen aan bod, hoe lang duurt het item? Is het live of wordt het opgenomen, is het in een studio of komt er een team naar je werkplek? 

Het onderschrift dat in beeld komt tijdens de uitzending is medebepalend voor je televisieoptreden. Bespreek dit met de redacteur, en spreek bijvoorbeeld af: Naam, functie, naam werkgever/bedrijf.

6. Feitelijke onjuistheden

Als je een interview voor bijvoorbeeld een dagblad of een tijdschrift hebt gegeven, dan is het gebruikelijk dat je voor publicatie de tekst ter inzage ontvangt. Het is dan alleen mogelijk om de tekst te wijzigen als er sprake is van feitelijke onjuistheden, dus aantoonbare inhoudelijke fouten. Het is niet mogelijk om achteraf zinnen uit de tekst te halen die je liever niet gepubliceerd ziet, maar wel hebt gezegd. Let dus op tijdens het interview dat je je niet laat verleiden tot uitspraken waar je later spijt van krijgt.

7. Harde deadlines

Binnen de journalistiek gelden harde deadlines, ga daar ook correct mee om. Als de journalist je een concepttekst van het uitgeschreven interview mailt en daarbij verzoekt om voor de deadline te reageren, doe dat dan ook. Reageren na de deadline betekent dat je aanpassingen niet meer worden doorgevoerd en dat je waarschijnlijk geen volgende keer wordt benaderd.

8. Wees bekend bij de woordvoerder met naam en specialisme

Google is een veelgebruikt middel voor journalisten op zoek naar specialisten voor het onderwerp waar ze een item/artikel over maken. Maar vaak bellen ze ook met de woordvoerder van een organisatie die dan voor de journalist op zoek gaat. Zorg dat de woordvoerder je naam en specialisme in portefeuille heeft en weet hoe en waar je bereikbaar bent.

« Terug naar blog overzicht