De Kracht van Contact in beeld

De Kracht van Contact

De Kracht van Contact in Social Media

Communicatie is in essentie - in tegenstelling tot marketing waarin eenrichtingsverkeer centraal staat - gericht op dialoog met je belangrijkste doelgroepen. Sociale media zijn hierin een waardevolle aanvulling in de middelenmix die een organisatie tot zijn beschikking heeft. Social media hebben klanten een groter aandeel gegeven in de communicatie met bedrijven. Hun (klant)ervaringen zijn direct voor iedereen zichtbaar (civil journalism) en ze hebben elkaar gevonden in communities op het web (interest groups). Door als bedrijf de juiste middelen in te zetten maak je je klant een onderdeel van je community (of sluit je je aan bij de bestaande community van je klant) en blijf je continu met hem in contact.

Downloads

Links

In-company trainingen sociale media

De Kracht van Contact kan uw medewerkers trainen in het strategisch inzetten van sociale media. Zij leren onder andere een eigen strategie te maken voor hun (en uw) belangrijkste doelgroepen en die uit te werken in een contentstrategie. Maar ook de rol van tevreden klanten komt aan bod, want zij zijn uitstekende ambassadeurs van uw product of dienst. Hoe faciliteer je hen om over uw product of dienst te praten op sociale media.


Social media voor professionals

Blogbericht geplaatst op 01-10-2012 door Zeauw! - Leon in categorie Ongecategoriseerd

De term ‘social media’ roept bij velen het beeld op van jolige berichtjes op Facebook of Twitter. Maar social media zijn ook uitermate geschikt voor professionals om een netwerk te onderhouden, kennis te delen en feedback te vragen. Deze vijf tips helpen u bij het inzetten van social media als professional.

1. Dialoog is de kern

De kracht van sociale media is dialoog. Interactie is de kern van het medium, met collega’s, studenten, geïnteresseerden. Precies zoals in persoonlijk contact, maar dan online. Plaatst u een bericht, kijk dan regelmatig of iemand een reactie heeft geplaatst. En wacht dan zelf weer niet te lang met reageren.

2. Kies uw strategie

Neem voordat u van start gaat even de tijd voor het bepalen van uw ‘strategie’. Met welke groepen/mensen wilt u in dialoog? En over welke onderwerpen en met welk doel (onderwijs, kennisdeling, crowdsourcing)? Kijk eens rond hoe anderen binnen uw werkveld social media inzetten en bepaal daarna het medium dat bij u en uw doelen past. Twitter en Facebook lenen zich voor korte berichten. Bent u iets langer van stof, kies dan bijvoorbeeld voor een blog op Tumblr. 

3. Bouwen aan een relevant netwerk

Een van de voordelen van social media-gebruik is het opbouwen van een groot relevant netwerk. Maar als u begint met een Twitter-account met 0 volgers, lijkt dat onbegonnen werk. Begin met het volgen van collega’s uit binnen- en buitenland, andere universiteiten, kopstukken, relevante organisaties, etc. Lees eerst eens een tijdje berichten, leer het medium kennen en start dan actief met posten. Zoiets kost tijd, maar het levert een relevant netwerk op. En dat is goud waard.

4. Content is King

Een veelgebruikte term binnen online marketing is ‘Content is King’ oftewel: zorg dat u iets te melden heeft. Als professional binnen uw vakgebied geeft u uw visie op nieuws en achtergronden, laat u weten wanneer u een lezing geeft en zet u daarna de presentatie online. Vraag eens feedback op een artikel dat u heeft geschreven. Of ga in discussie met een collega die stelling neemt over een onderwerp binnen uw werkveld.

5. Leer van anderen

Ga op zoek naar inspirerende voorbeelden of relevante tips. Kijk bijvoorbeeld eens in de Twittergids bij Wetenschap of Universiteit Leiden. Of lees deze tips over zakelijk gebruik van Twitter of LinkedIn. En begin gewoon!

Geschreven voor Forum, de nieuwsbrief voor medewerkers van de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, september 2011.

« Terug naar blog overzicht