De Kracht van Contact in beeld

De Kracht van Contact

De Kracht van Contact in Social Media

Communicatie is in essentie - in tegenstelling tot marketing waarin eenrichtingsverkeer centraal staat - gericht op dialoog met je belangrijkste doelgroepen. Sociale media zijn hierin een waardevolle aanvulling in de middelenmix die een organisatie tot zijn beschikking heeft. Social media hebben klanten een groter aandeel gegeven in de communicatie met bedrijven. Hun (klant)ervaringen zijn direct voor iedereen zichtbaar (civil journalism) en ze hebben elkaar gevonden in communities op het web (interest groups). Door als bedrijf de juiste middelen in te zetten maak je je klant een onderdeel van je community (of sluit je je aan bij de bestaande community van je klant) en blijf je continu met hem in contact.

Downloads

Links

In-company trainingen sociale media

De Kracht van Contact kan uw medewerkers trainen in het strategisch inzetten van sociale media. Zij leren onder andere een eigen strategie te maken voor hun (en uw) belangrijkste doelgroepen en die uit te werken in een contentstrategie. Maar ook de rol van tevreden klanten komt aan bod, want zij zijn uitstekende ambassadeurs van uw product of dienst. Hoe faciliteer je hen om over uw product of dienst te praten op sociale media.


Sociale media in internationale studentenwerving

Blogbericht geplaatst op 28-01-2014 door Rafke Severens in categorie Ongecategoriseerd

In september 2012 begonnen 370 eerstejaars studenten aan de nieuwe Engelstalige bacheloropleiding International Studies aan de Universiteit Leiden. Bijna 40% van de studenten kwam uit het buitenland en had de opleiding gevonden via het internet. Hoe de inzet van Google-advertenties en een Facebook-community leidde tot een verdriedubbeling van het doelaantal studenten.

Hoe laat je aan schoolverlaters weten dat er een nieuwe bacheloropleiding van start gaat? In Nederland zijn er de geijkte paden en weten universiteiten hun doelgroep goed te bereiken en informeren over een nieuwe opleiding. Maar hoe bereik je buitenlandse aanstaande studenten als je nieuwe opleiding over anderhalf jaar van start gaat? Voor de Universiteit Leiden startte ik in de lente van 2011 een internationale studentenwervingscampagne, met als resultaat 370 eerstejaars die in september 2012 startten met BA International Studies in Den Haag.

Google Adwords

Adwords-advertentie BA IS

Samen met het kleine projectteam dat de opleiding vorm gaf - curriculum, huisvesting en mijn rol: communicatie & marketing - ontwikkelde ik een Google-advertentiecampagne gericht op schoolverlaters die op zoek waren naar een universitaire bacheloropleiding in een ander land. Het kost een of twee maanden om een wereldwijde Adwords-campagne zo in te stellen dat de juiste bezoekers je website vinden, dat heeft te maken met combinaties van zoektermen, een doelgroepgerichte landingspagina en natuurlijk een goed product. En de extra uitdaging om je campagnes zo in te delen dat Aziatische internetters niet al je dagbudget opmaakten, voordat je Amerikaanse doelgroep zelfs maar wakker is... En in een paar maanden tijd steeg het bezoekersaantal van de landingspagina behoorlijk, met bezoekers uit de hele wereld. En stroomden de brochure-aanvragen binnen! De eerste kwam uit India, maar al snel volgden informatieaanvragen uit de hele wereld, van Zuid-Korea tot Zuid-Afrika, van Polen tot Canada.

Belangrijke leerpunten bij het maken van een Google-Adwords-campagne:

  • Zoek naar combinaties van zoektermen, gebruik geen algemene termen (in ons geval dus niet 'international studies' maar wel 'international studies university'). Je betaalt anders veel geld voor internetters die op zoek zijn naar andere informatie rondom die zoekterm en niet naar jouw specifieke product;
  • Gebruik de mogelijkheid om handmatig je biedingen in te stellen. Dit kost veel tijd, zeker in het begin, maar je leert hiermee precies welke termen goed en minder goed werken. In dit geval was er bijvoorbeeld ook variatie in succesvolle zoektermen per wereldregio;
  • Test verschillende advertentieteksten in één campagne. Na een tijdje kun je goed zien welke teksten leiden tot meer bezoek op je landingspagina dan de andere teksten;
  • Steek tijd en energie in een goede landingspagina. De regels voor een aantrekkelijke webpagina gelden ook voor een landingspagina, maar de belangrijkste is: val met de deur in huis. Denk aan deeplinks naar andere relevante informatie, hoog op de pagina.
  • Stel je dagbudget in het begin laag in, zodat je niet per ongeluk geld verliest aan 'clicks' op je advertentie van bezoekers die niet naar je product op zoek zijn.

Van Facebook-community naar offline community

Facebookpagina BAIS screenshot

De volgende stap is het bepalen van de wenselijke 'call-to-action'. In ons geval was dat het aanvragen van een informatiebrochure én het 'leuk vinden' van de Facebookpagina van BA International Studies. Op de Facebookpagina kun je je vragen stellen over de opleiding, de aanmeldprocedure en meer lezen over huisvesting voor internationale studenten, studentenleven in Den Haag en de opleiding zelf. In 2012 heb ik ook nog een Twitter-account voor International Studies onderhouden, maar aanstaande studenten bleken liever contact te leggen met de opleiding via Facebook. De openbare Facebookpagina bleek een succes en was een goede manier om een community te vormen van geïnteresseerden. Eind 2011 - zes maanden na de start van de pagina - werden er dagelijks nieuwe vragen gesteld en sommige zelfs al beantwoord door mede-geïnteresseerden! Het werd tijd voor de volgende stap: een online community in een besloten Facebookgroep.

Alleen aankomende studenten die officieel waren toegelaten tot de opleiding, ontvingen een uitnodiging voor de besloten Facebookgroep. Elk nieuw lid van de groep stelde zichzelf voor bij binnenkomst in de groep, wat hielp bij het community-gevoel. Het was heel bijzonder om te merken dat toen de studenten elkaar voor het eerst in het echt zagen - in de zomer van 2012  - ze elkaar eigenlijk al kenden. Een grote groep zeventien-/achttienjarigen voelde zich hierdoor al een stuk prettiger en veiliger bij aankomst in een ander land, een belangrijke bijkomstigheid.

De succesvolle start van de eerste Engelstalige opleiding van de Leidse Faculteit Geesteswetenschappen in september 2012 was dus grotendeels te danken aan de studentenwervingsstrategie van Google Adwords via Facebookpagina naar een besloten Facebookgroep. De succesvolle start van de opleiding zette gelukkig door. De studentenaantallen blijven stijgen en het aantal likes op de Facebookpagina stijgt ook nog steeds, al tot boven de 1000. Tegenwoordig houden studenten van BA International Studies zelf de pagina bij, want een betere ambassdeur dan een tevreden 'klant' vind je natuurlijk nergens...

« Terug naar blog overzicht

Eén reactie

Reactie van Marchien de Mooij

Leerzaam Rafke, mooi kijkje in de keuken, tnx! Grt Marchien

Reactie formulier